نقش تربیت در زندگی ( مقدماتی )

نقش تربیت در زندگی ( مقدماتی )

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب …

تفاوت تربیتهای شرطی و جبری و اختیاری چیست ؟
در این مقاله میخواهیم در مورد نوع نگرش و سپس تربیتی در یک خانواده و اثر آنها بر امور زندگی و موفقیتهای افراد صحبت کنیم .
امیدواریم که از این مقاله کمال استفاده رو ببرید.
در زندگی های شرطی چه نوع نگرشی وجود دارد ؟
در زندگی های شرطی همیشه انسانها و اعضای خانواده به دنبال یک شرط برای هر کاری هستند و تا آن شرط نباشد هیچ قولی داده نمیشود و تا شرط به انجام نرسد هیچ عملی نیسز انجام نمیگردد .
به طور مثال :
به شریط من نان میخرم که تو چایی را بریزی
به شرطی من چایی میریزم تا تو نان بخری
به شرطی من رانندگی میکنم امروز تا توآن موزیک را بزاری گوش کنیم
من آن موزیک را به شرطی میگذارم تا تو رانندگی کنی
و…
در نتیجه همیشه شروطی باید باشد تا افراد انگیزه برای هر کاری داشته باشند
در این جا است که ارزشهای فردی نقش پیا میکنند
چرا که اگر برای یک نفر یه موضوعی ارزش عالی داشته باشد شرط در گروی آنهم خیلی گرانبها ویا ارزشی است و این درحالی است که اگر برای دیگری این موضوع بی اهمیت باشد تناقضات و درگیری های احساسی بوجود میآید.
اختلافات و درگیری های احتمالی بسیار شایع میشود و حوادثی نیز در پی آن رخ میدهد که ناخوش آیند است .
به طور مثال :
تا تو برای من یک دوچرخه نگیری من درس نمیخوانم ؟
درس خواندن برای آینده ای بهتر فردی است و در قبال یک دوچرخه ای که در آینده بی ارزش خواهد بود گرو وشرط میشود !!
اگر در خوانده ای شرط ها حاکم باشد هیچ کسی بالاتر از شرط ها خنواهد بود
این افراد را اکنون در تمامی جامعه میتوانیم پیدا کنیم از ریاستهای معمولی تا حساس از مدیران کوچک تا بزرگ ودر ادبیاتشان و گفتارشان کاملا مشخص است مثل :
ما وقتی فلان کار را میکنیم که این موضوع محیاشود ؟!
شما تا این کار را نکنید فلان دستگاه هم فلان کار را نمیکند؟!
شماباید آن موضوع را انجام دهند تا فلان موضوع ایجاد گردد ؟!
خیلی خیلی راحت میتوانیم کسانی که در این نوع تربیت قراردارند را بشناسیم .
خیلی از مشکلات موجود گاها ریشه در این نگرش و نوع تربیت دارد.
خیلی از ارزشها زیر پا گذاشته میشود و هیچ ارزشی برای برخی از خود گزشتگی ها و ایثارها ایجاد نمیشود .
و در این نوع نگرش اصولا هیچ ازخود گذشتگی و ایثاری وجود ندارد .
ما در خصوص تربیت شرطی در زندگی باید بدانیم که تمام با این نوع روش نمیتوانیم تربیت خوبی را داشته و به اهداف والای زندگی برسیم .
در این جا میتوانیم به موضوع مرود بررسی در مقالات مرسوم اینترنتی اشاره کنیم از جمله :
در دانش نامه ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد میخوانیم :
شرطی‌شدن کلاسیک(نام‌های دیگر:شرطی‌شدن واکنشی، شرطی‌شدن نوع I)یک نوع یادگیری همخوان یا تداعی است. در شرطی‌شدن کلاسیک جانور یادمی‌گیرد که بین یک محرک بی‌اثر، با یک پاداش یا تنبیه کردن ارتباط برقرار کند.

و از نظر یکی از دانشمندان بزرگ به نام ایوان پاولف میخوانیم :
اصطلاح شرطی‌شدن کلاسیک نخستین‌بار توسط ایوان پاولف، فیزیولوژیست روسی، پیشنهاد شد. مشاهده ابتدایی‌ای که پاولف را به سمت این نظریه سوق داد، این بود که بزاق دهان سگ‌ها صرفاً با دیدن کسی که قبلاً چندبار به آنها غذا داده‌است، ترشح می‌شود؛ حتی اگر شخص اکنون غذایی به همراه نداشته باشد.
در آزمایش دانشمند معروف میخانیم :
ترشح بزاق نوعی پاسخ طبیعی به غذاست؛ هرگاه پاولف پودر گوشت (محرک طبیعی، غیرشرطی) را به سگ گرسنه می‌داد، بزاق سگ (پاسخ طبیعی) ترشح می‌شد.
پاولف پس از مدتی متوجه شد که حتی اگر غذایی به همراه نداشته باشد، با دیدن او بزاق سگ ترشح می‌شود. پاولف بر این اساس آزمایشی را طراحی کرد. او هم‌زمان با دادن پودر گوشت زنگی را به صدا درمی‌آورد. صدای زنگ محرکی بود که ارتباطی با غذا نداشت و به تنهایی برای سگ بی‌مفهوم بود؛ امّا به دنبال تکرار این کار، سگ بین صدای زنگ و غذا ارتباط برقرار کرد؛ به‌طوری که با صدای زنگ، حتی بدون وجود غذا بزاق او ترشح می‌شد. به عبارتی سگ نسبت به همراه بودن صدای زنگ و پودر گوشت، شرطی شده بود.
در این نوع یادگیری، هرگاه یک محرک بی‌اثر (مثلاً صدای زنگ)، به همراه یک محرک طبیعی (مثلاً غذا) به جانور عرضه شود، پس از مدتی محرک بی‌اثر به تنهایی سبب بروز پاسخ (مثلاً ترشح بزاق) در جانور می‌شود. به این محرک جدید محرک شرطی می‌گویند؛ زیرا به شرطی می‌تواند سبب بروز رفتار شود که پیش از آن همراه با یک محرک طبیعی باشد. به محرک طبیعی، محرک غیرشرطی نیز گفته می‌شود.
پیش از شرطی‌شدن، محرک طبیعی یا غیرشرطی(US) باعث پاسخ طبیعی یا غیرشرطی(UR) می‌شود.
در جانوری که شرطی شده‌است؛ محرک شرطی یا بی‌اثر(CS) نیز، باعث پاسخ شرطی(CR) می‌شود.
همانطور که میبینیم این نوع تربیت شایسطه حیوانات است و برای انشان اگر در نظر گرفته شود شان انسانی نیز تحت شعاع خواهد بود.

در ادامه مقالات در مورد نوع تربیت های جبری – شرطی – تشویقی – خود تربیتی به صورت تخصصی که اصول آموزشهای نوین استاد مسعود زرین است توضیح خواهیم داد.
این مقاله ادامه دارد…ُ

 

شما میتوانید با دعوت از کارشناسان موسسه در نمایندگی استان و شهر خودتان از دوره ها و محتوا های ارائه شده بهره ببرید


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید